تیتر زنی در گزارش

0 Comments

عنوان  گزارش

در مورد تيتر زني براي گزارش اينجا نمي توان به تفصيل سخن گفت. اما تيتر گزارش ضمن اين كه از اصول كلي تيتر زني در مطبوعات پيروي مي كند، تفاوت هايي با تيترهاي خبر، مقاله و مصاحبه دارد. تيتر گزارش نيز مانند خود گزارش بايد از لطافت و گيرايي زيادي برخوردار باشد تا خواننده را ترغيب به خواندن گزارش كه وقت و حوصله زياد مي خواهد، بكند. تيتر گزارش نبايد خشكي و يك بعدي بودن تيتر خبر يا مقاله را داشته باشد، در عين حال بايستي از ابهام و گنگي به دور باشد. منتها پاره اي اصول كه در تيترهاي خبري رعايت مي شود، در گزارش مي تواند رنگ و حال ديگري به خود بگيرد.كلي بودن تيتر، غالب اوقات چيزي عايد خواننده نمي كند اما در عين حال گزارش خوب؛ گزارشي است كه خودش تيتر خيز باشد، نه اين كه در سراسر آن، جمله مطلب يا موضوعي كه بتوان آن را تيتر كرد وجود نداشته باشد و براي يافتن تيتري مناسب كه طبعا” صراحت و رسايي لازم را نخواهد داشت ناگزير شد چيزي يا جمله اي اختراع كرد كه معلوم نيست چقدر با اصل مطلب سنخيت داشته باشد. تيتر سؤالي مثل ليد سؤالي چندان مناسب نيست مگر در موارد خاص و به دلايل ويژه.

تایپ و حروفچینی در آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای عامری – دوره های صنایع چاپ و فناوری اطلاعات و تکنولوژی فرهنگی – گزارش نویسی
مشهد: قاسم آباد – نبش ادیب 51 پلاک 507
09151232289
گزارش و گزارش نویسی

تيتر گزارش بسته به نوع و محتواي آن ممكن است مهمترين خبري باشد كه در جريان تهيه گزارش كسب شده يا حاوي نظرات فرد يا مجموعه اي از مصاحبه شونده ها يا نتيجه تحقيق باشد يا برداشت و تصويري كلي از گزارش. همچنين اين تيتر مي تواند تيتري تفسيري، مبهم و كوتاه از كل مطالب تهيه شده باشد. تيتر استعاره اي و اشاره اي اگر به تحريك حس كنجكاوي خواننده كمك كند و آن قدر مبهم و گنگ نباشد كه چيزي عايد مخاطب نسازد در جاي خود مي تواند جاذبه و زيبايي خاصي داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط