تصوير پردازی در گزارش

0 Comments

نقش تصوير پردازی در گزارش هاي خبري، اجتماعي

تصوير پردازي در گزارش از ضروريات است و اصلاً شناسنامه گزارش است. در گزارش از واقعه تصويرسازي بيشترين جا را دارد. اين مسأله در مورد گزارش هاي اجتماعي هم مطرح است زيرا با ارائه تصوير درست و واقعي از موضوع مي توان خواننده را با خود به فضاي سوژه برد و او را گام به گام با خود همراه كرد، ولي اين جنبه كار در گزارش اجتماعي نسبت به گزارش از حادثه اندكي كم رنگ تر است.

اما در مجله امكان پرداختن به وجوه تصويري كار بيشتر است و اساساً يكي از تفاوت هاي عمده بين گزارش در مجله و روزنامه اين است كه گزارش مجله هم فرصت بيشتري براي بررسي و تحقيق و به دست آوردن اطلاعات لازم در اطراف يك موضوع دارد و هم امكان تصوير سازي بيشتر و اصلاً مجله، جاي تصوير سازي است خواننده هم طبعاً وقت بيشتري براي پرداختن به موضوعي خاص در مجله دارد و جنبه تفنني كار، بالاتر است. جاذبه هاي تصوير پردازي در گزارش هاي مجله اي بايد به حداكثر برسد. گزارش هاي مجله امكان پرداختن به جزييات و حواشي را بيشتر دارد، چرا كه معمولاً گزارش هاي مجله اي وقتي تهيه مي شود كه قبلاً گزارش روزنامه اي يا راديو و تلويزيوني از آن تهيه شده بنا بر اين مسائلي كه در حول و حوش اين موضوع مي گذرد بيشتر مي تواند مورد توجه قرار گيرد. اين مسئله درباره روزنامه كمتر است و در راديو و تلويزيون به شدت كم رنگ مي شود.

تایپ و حروفچینی در آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای عامری – دوره های صنایع چاپ و فناوری اطلاعات و تکنولوژی فرهنگی – گزارش نویسی
مشهد: قاسم آباد – نبش ادیب 51 پلاک 507
09151232289
گزارش و گزارش نویسی

تهيه عكس برای گزارش

تهيه عكس براي گزارش خود يكي از مهمترين مراحل تهيه گزارش است. بهترين گزارش ها، اگر با عكس ها و تصاوير مناسب و زيبا و زنده و روز همراه نباشد، به مرده ترين آنها تبديل مي شود. يكي از وظايف گزارشگر اين است كه همچنان كه براي تهيه مطالب مختلف برنامه ريزي و فكر مي كند و در تهيه عكس نيز دقت و وسواس لازم را به خرج دهد. حتي پاره اي اوقات كه تهيه عكس از يك سوژه در فرصت محدود و اندكي كه به گزارشگر داده مي شود مقدور نباشد گزارشگر بايد با خلق صحنه هايي كه در واقعيت اما در فرصت هايي ديگر ممكن است روي دهد، عكس مناسب را تهيه كند. ذهن گزارشگر هيچگاه نبايد به سوي استفاده از عكس هاي كهنه و آرشيوي معطوف شود. چه بسا كه هنگام تهيه عكس، گزارشگر به مطالب و سوژه هاي جالبي برخورد كند كه در نوشتن گزارش نيز به كمكش بيايد. عكس خوب به گزارش روح مي دهد و آن را مستند و اثربخش مي سازد. در انتخاب عكس براي چاپ نيز بايد دقت و وسواس لازم به خرج داده شود و عكس هايي با موضوع انتخاب شود. عكس هايي كه خود حرف هاي زيادي براي گفتن داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط